Friday, September 4, 2009

Cara Mempraktikkan Rasa Gembira =)

1.Memperkenalkan istilah gembira dan definisinya (KBKK: Membuat generalisasi)

- Gembira adalah apa yang kita rasa apabila kita suka tentang sesuatu atau bila
kita seronok membuat sesuatu.

2.Menunjukkan gambar-gambar berbagai emosi (KBKK: Mengklasifikasi)

- (Minta murid memilih gambar tentang kegembiraan.) Adakah bila gembira rasa
seronok atau tidak di dalam? (tunjukkan ke hati)

3.Memberi contoh-contoh situasi yang biasa menyebabkan orang gembira
(KBKK: Menghubungkait)

- Kita rasa gembira kerana banyak sebab. Kita gembira bila mengunjungi tempat
yang kita suka atau inginkan, bermain dengan kawan-kawan, dapat hadiah
yang menyeronokkan, dll

4.Minta murid-murid bercakap tentang masa mereka gembira
(Kecerdasan kognitif & afektif)

- Siapa nak ceritakan masa dia rasa sungguh gembira? (pilih beberapa orang)

5.Memodel dan melabel perasaan dalam kumpulan (KBKK: Penaakulan)

- Lihat gambar-gambar orang yang sedang gembira. Kenapa mereka rasa gembira?

6.Membuat wajah gembira (Kecerdasan psikomotor)

- Mari kita berlatih merasa gembira. Mula-mula, fikirkan perkara yang membuat
anda gembira. Tunjukkan wajah gembira anda sambil mengingat perkara itu.
Angkat tangan anda untuk menunjukkan anda rasa sungguh gembira.
Rasakan keseronokannya dalam hati anda. Anda terasa sungguh gembira.

7.Menyebut, mengeja dan menyanyikan “Bila rasa gembira” (Behavioris)

- Sekarang anda rasa sungguh gembira. Semua sebut “gembiranya” (banyak kali).
Dan sekarang kita akan mengeja perkataan gembira bersama-sama. Sebut gembira
dan eja sekali. Sebut “Saya rasa SUNGGUH gembira” “Saya rasa gembira bila
saya bermain dengan kawan-kawan” Saya rasa gembira bila.......(minta
seorang murid nyatakan masa dia gembira, yang lain mengikut) dan seterusnya.

8.Aktiviti menulis “Saya rasa gembira bila .............” (kognitif dan pengekalan)

- Anda tulis “Saya rasa gembira bila............” untuk berapa situasi yang
anda suka, dan anda boleh lukiskan masa gembira itu. (untuk pelajar yang
lemah, sediakan aktiviti padanan saya rasa gembira bila..... dengan
keadaan-keadaan yang tertentu dan gambar-gambar yang sepadan)

No comments:

Post a Comment